Τα τελευταία 150 χρόνια περίπου ίσως και περισσότερο έχει ξεκινήσει
μια φιλολογική συζήτηση για το αν ο καπιταλισμός
είναι ως σύστημα προοδευτικό η όχι, δίκαιο ή όχι ηθικό ή όχι . Έχουν διατυπωθεί άπειρες θέσεις
τόσο από υποστηρικτές του συστήματος όσο και από πολεμίους του.
Η κύρια θέση αυτών που υποστηρίζουν τον κεφαλαιοκρατικό τρόπο
παραγωγής είναι πως το σύστημα αυτό όπως και κάθε σύστημα κινείται, λειτουργεί,
ενσαρκώνεται από ανθρώπους, άρα όταν οι άνθρωποι που το θέτουν σε λειτουργία
είναι ηθικοί τότε και το σύστημα κατ επέκταση είναι ηθικό , αν πάλι οι άνθρωποι
είναι ανήθικοι τότε και το σύστημα είναι ανήθικο. Άρα, συμπεραίνουν πως πρέπει
να κάνουμε τους ανθρώπους ηθικούς και τότε, μόνο τότε θα ζήσουμε σε μια
καπιταλιστική μεν αλλά δίκαιη δε κοινωνία
Από την άλλη πλευρά οι επικριτές του κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής
υποστηρίζουν πως το σύστημα είναι από την φύση του ανήθικο και πως όσο κι αν μειωθούν
οι ‘’ ανήθικοι ‘’ ο κεφαλαιοκρατικός τρόπος παραγωγής θα ναι πάντα έτσι, άδικος
.
Αυτή η κουβέντα έχει σημασία
να γίνει τώρα, αυτή την περίοδο που διανύουμε
διότι υπάρχει μια τάση από τον αστικό τύπο να φορτώνει την κρίση στους ανθρώπους,
πολιτικούς ,επιχειρηματίες κτλ που ήταν διαβρωμένοι και κλέφτες και πως εάν
αυτοί ήταν σωστοί τότε δεν θα είχαμε φτάσει εδώ που φτάσαμε.
Ας δούμε όμως το ζήτημα από μια άλλη ματιά..Ο πυρήνας της ηθικής
του κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής βρίσκεται σε έναν και μόνο μαθηματικό τύπο
και περιγράφικε από τον κ. Μαρξ στο κεφάλαιο.
Ο τύπος είναι
κ= υ/Κ
Όπου κ είναι το κέρδος Κ το κεφάλαιο που δαπανήθηκε για να
παραχθεί το προϊόν και χωρίζεται σε σταθερό
( σ) και μεταβλητό(μ) άρα ο τύπος γίνεται
κ=υ/σ+μ
τι θέλει λοιπόν να πει αυτός ο τύπος? Απλά, πως εάν θέλεις ν
αυξήσεις το κέρδος σου (κ)ως επιχειρηματίας , που είναι ακριβώς το ζητούμενο,
στο καπιταλιστικό σύστημα πρέπει ή να
μεγαλώσεις τον αριθμητή ή να μικρύνεις τον παρανομαστή ή και τα δυο ταυτόχρονα
. Για να δούμε όμως τι σημαίνει στην πράξη μεγαλώνω τον αριθμητή και μικραίνω
τον παρανομαστή
ο αριθμητής περιέχει
το σύμβολο υ το οποίο υποδηλώνει την υπεραξία, δηλαδή την επιπλέον του μισθού εργασία
που πρέπει να εκτελέσει ο εργάτης και που θα την επωφεληθεί στο ακέραιο ο κεφαλαιοκράτης.
Άρα αυξάνω το υ εννοούμε με λίγα λόγια πως εντατικοποιούμε την εργασία δηλαδή βάζουμε
τους εργαζόμενους να δουλεύουν τείνοντας τους προς τα όρια των φυσικών τους αντοχών.
Πάμε τώρα στον παρανομαστή.
Στον παρανομαστή θα βρούμε το σύμβολο Κ το οποίο υποδηλώνει το συνολικό
κεφάλαιο που πρέπει να δαπανήσει ο κεφαλαιοκράτης για να παράξει το προϊόν του
και που χωρίζεται σε σταθερό κεφάλαιο που το αποτελούν οι μηχανές και οι δομές
και σε μεταβλητό που είναι οι μισθοί χοντρικά.
Άρα όταν λέμε μειώνω τον παρανομαστή σημαίνει πως επιχειρούμε
να μειώσουμε το σταθερό και το μεταβλητό κεφάλαιο. Για να μειώσουμε όμως το σταθερό
κεφάλαιο πρέπει να φτιάξουμε πιο φτηνές υποδομές δηλ πχ εργοστάσια χωρίς πυρασφάλεια
χωρίς εξόδους κινδύνου ( βλέπε Μπαγκλαντές) χωρίς κλιματισμό να παγώνεις το χειμώνα και βράζεις το καλοκαίρι,
χωρίς μέριμνα για προστασία του
περιβάλλοντος κτλ . Τέλος μειώνω το μεταβλητό κεφάλαιο όπως όλοι θα υποπτεύεστε
δε σημαίνει τίποτε άλλο απ τη μείωση μισθών,
την ελαστικοποίηση του ωραρίου την ανασφάλιστη εργασία και δεν επεκτείνομαι
άλλο διότι όλα αυτά τα βλέπετε γύρω σας
Όπως βλέπουμε
είναι πλέον προφανές πως για να αυξήσεις το κέρδος σου πρέπει να κινηθείς με
βάση τον παραπάνω μαθηματικό τύπο ο οποίος
σε αναγκάζει να κάνεις οοοοοολα τα παραπάνω θεάρεστα πράγματα .
Ας υποθέσουμε πως
ένας κεφαλαιοκράτης λέει πως εγώ δεν θέλω να βγάλω πολύ κέρδος , δε με νοιάζει
και πως είμαι καλός άνθρωπος και δεν θα φέρω
τους εργάτες μου στην παραπάνω δεινή κατάσταση . Αυτό στον καπιταλισμό δυστυχώς
δεν μπορεί να το κάνει διότι ο δίπλα του καπιταλιστής που θα ναι πιο ‘ αποφασιστικός’
θα βγάλει πιο πολύ κέρδος, θα επενδύσει έπειτα σε νέες τεχνολογίες, θα βγάλει
πιο φτηνό και πιο καλό προϊόν από τον πρώτο και στο τέλος ή που θα τον κλείσει
ή που θα τον αγοράσει.
Άρα λοιπόν το να
σαι απάνθρωπος στο κεφαλαιοκρατικό σύστημα παραγωγής είναι μονόδρομος και κατά συνέπεια
αν θες να σαι άνθρωπος οφείλεις να τον ανατρέψεις. Όλα τα άλλα είναι ψέματα
συνειδητά ή ασυνείδητα.
Λειβαδίτης - Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
δεν θα πάψεις ούτε στιγμή ν' αγωνίζεσαι
για την ειρήνη και για το δίκιο.
Θα βγεις στους δρόμους, θα φωνάξεις
τα χείλη σου θα ματώσουν απ' τις φωνές.
Το πρόσωπό σου θα ματώσει από τις σφαίρες
μα δε θα κάνεις ούτε βήμα πίσω.
Κάθε κραυγή σου θα΄ ναι μια πετριά
στα τζάμια των πολεμοκάπηλων.
Κάθε χειρονομία σου θα΄ ναι
για να γκρεμίζει την αδικία.
Δεν πρέπει ούτε στιγμή να υποχωρήσεις,
ούτε στιγμή να ξεχαστείς.
Είναι σκληρές οι μέρες που ζούμε.
Μια στιγμή αν ξεχαστείς,
αύριο οι άνθρωποι θα χάνονται
στη δίνη του πολέμου,
έτσι και σταματήσεις
για μια στιγμή να ονειρευτείς
εκατομμύρια ανθρώπινα όνειρα
θα γίνουν στάχτη απ΄ τις φωτιές.
Δεν έχεις καιρό, δεν έχεις καιρό για τον εαυτό σου
αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος.
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
μπορεί να χρειαστεί και να πεθάνεις
για να ζήσουν οι άλλοι.
Θα πρέπει να μπορείς να θυσιάζεσαι
ένα οποιοδήποτε πρωινό.
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
θα πρέπει να μπορείς να στέκεσαι
μπρος στα ντουφέκια!
δεν θα πάψεις ούτε στιγμή ν' αγωνίζεσαι
για την ειρήνη και για το δίκιο.
Θα βγεις στους δρόμους, θα φωνάξεις
τα χείλη σου θα ματώσουν απ' τις φωνές.
Το πρόσωπό σου θα ματώσει από τις σφαίρες
μα δε θα κάνεις ούτε βήμα πίσω.
Κάθε κραυγή σου θα΄ ναι μια πετριά
στα τζάμια των πολεμοκάπηλων.
Κάθε χειρονομία σου θα΄ ναι
για να γκρεμίζει την αδικία.
Δεν πρέπει ούτε στιγμή να υποχωρήσεις,
ούτε στιγμή να ξεχαστείς.
Είναι σκληρές οι μέρες που ζούμε.
Μια στιγμή αν ξεχαστείς,
αύριο οι άνθρωποι θα χάνονται
στη δίνη του πολέμου,
έτσι και σταματήσεις
για μια στιγμή να ονειρευτείς
εκατομμύρια ανθρώπινα όνειρα
θα γίνουν στάχτη απ΄ τις φωτιές.
Δεν έχεις καιρό, δεν έχεις καιρό για τον εαυτό σου
αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος.
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
μπορεί να χρειαστεί και να πεθάνεις
για να ζήσουν οι άλλοι.
Θα πρέπει να μπορείς να θυσιάζεσαι
ένα οποιοδήποτε πρωινό.
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
θα πρέπει να μπορείς να στέκεσαι
μπρος στα ντουφέκια!
μμμμμμ οχι
ΑπάντησηΔιαγραφήκαταρχας τα μαθηματικα σου ειναι λαθος γιατι βασιζονται σε λογοτεχνικου βεληνεκους εννοιες που ειναι λαθος στην αφετηρια τους ή για την ακριβεια εξαιρετικα απλοικοι και δεν αντιπροσωπευουν την πραγματικοτητα
αλλα αυτο δεν ειναι το μειζον
ας υποθεσουμε πως οι μαθηματικοι σου τυποι ειναι σωστοι
το λαθος εγκειται στο γεγονος πως προχωρας σε λογικα αλματα ταυτοποιωντας τα γεγονοτα που συμβαινουν στο 99% των περιπτωσεων ως κανονα χωρις εξαιρεση αρα 100% αρα το συστημα δεν εχει επιλογη
π.χ. λες δεν υπαρχει αλλη λυση εκτος του να τον αγορασει ή να τον κλεισει
δεν εξηγεις ομως πρακτικα πως αυτο μπορει να γινει σε μια καπιταλιστικη αγορα
π.χ. για να σε αγορασει καποιος θα πρεπει να θες να πουλησεις την μισθωτη ή υλικη αξια σου
π.χ. για να σε κλεισει καποιος θα πρεπει να ερθει και να σου κλειδωσει την πορτα του εργοστασιου σου
τιποτα απο αυτα δεν ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ να γινει στον καπιταλισμο. μονο στο σοσιαλισμο μπορει καποιος να σε ερθει και να σε κλεισει (το κρατος) ή να σου παρει την ιδιοκτησια
φυσικα η ιδεα ειναι πως το κερδος σου θα συμπιεστει σε επιπεδο που δεν θα εχεις καθολου δεν προκυπτει απο πουθενα πως συνεπαγεται πως θα χρειαστει να κλεισεις το εργοστασιο σου
εαν παλι υπονοεις το προφανες πως τα προιοντα σου ακομα και με μηδενικο κερδος θα ειναι ακριβοτερα απο του αλλου (αρα κατι δεν παει καλα με τους μαθηματικους σου τυπους) τοτε και παλι το οτι εσυ δε θα πουλας δεν οφειλεται στον αντιπαλο αλλα σε αυτον που επιλεγει να μην αγοραζει απο εσενα
αληθεια γιατι επιλεγεις να αγορασεις το υπεραριο ιφονι παρολο που γνωριζεις πως προκυπτει απο εκμεταλλευση?
γιατι αγοραζεις φρουτα που προκυπτουν απο εκμεταλλευση λαθρομεταναστων
γιατι κανεις φασιστικες επιλογες του φτηνοτερου προιοντος προκαλωντας το κλεισιμο του αγνου μη κερδοσκοπου ?
γιατι προφανως θες την ελευθερια επιλογης
αν παλι δεν τη θες και θες μια κολλεκτιβα να αποφασιζει για σενα τοτε γυριζουμε πισω στην αρχικη θεωρεια του μαρξισμου δηλαδη στις μαθηματικες σου εξισωσεις οι οποιες ειναι εντελως λανθασμενες και ασχολουμαστε με το γιατι αυτες ειναι λανθασμενες και λυνουμε το προβλημα και εκει
καλημερα
Νapo:
ΔιαγραφήΔύο ερωτήσεις αρχικά:
-Που ακριβώς βρίσκεται το μαθηματικό λάθος;
-Δεν γνωρίζεις πως στα μαθηματικά δεν υπάρχουν «εξαιρέσεις»;
Και μία σημαντικότατη (κατ’εμέ) παρατήρηση:
Η οικονομική αναγκαιότητα είναι πάντοτε πολύ πιο συνθλιπτική από τον νομικό εξαναγκασμό. Απόδειξη τούτου είναι πως ο δεύτερος είναι αυτός που κατά κανόνα υποχρεώνεται να συμβαδίσει με την πρώτη. Αν ένας νόμος πηγαίνει κόντρα στις οικονομικές αναγκαιότητες, πρώτα παραβιάζεται και εν τέλη αλλάζει.
Και φυσικά καμμία βούληση δεν μπορεί να είναι «ελεύθερη» υπό την απειλή της χρεοκοπίας ή της πείνας.
Φιλική συμβουλή:
Μελέτησε τον όρο «αναγκαιοκρατία»...
Υ.Γ.
"Αγνός μη κερδοσκόπος" καπιταλιστής. Να είσαι καλά, μου έφτιαξες την διάθεση...
1) στο γεγονος οτι οι εννοιες δεν υφιστανται περαν την λογοτεχνικηης τους καταστασης πουθενα στην πραγματικοτητα
ΑπάντησηΔιαγραφήοτι π.χ. το υ αναλυεται περεταιρω εξηγωντας το ατομο κατα τον μαρξ
2)ακριβως
γιαυτο και ο μαρξ εκανε λαθος εκτιμωντας το τι γινεται συνηθως (κερδος) ως κανονα
προφανως δεν εχεις αντιληψη της λεξεως ελευθερια και την μπερδευεις με την λεξη δυνατοτητα
διαβασε βασικα στοιχεια πρωτα οπως τι σημαινει η λεξη για να πας παρακατω
@dieksodo s:
Διαγραφή-Υποστηρίζεις πως η υπεραξία δεν υφίσταται παρά μόνο ως "λογοτεχνική κατάσταση"; Έχεις δουλέψει ποτέ; (χωρίς πολύ θεωρία αυτό)
-Θα μας πείς ποιό είναι το "λάθος" του Μαρξ; Θα γραφτείς και εσύ στην ιστορία μαζί με τους υπόλοιπους 15.000 που του βρήκαν "λάθη" (αλλά δεν τους θυμάται κανείς...)
-Δηάδή μπορεί να έχεις την "ελευθερία" να κάνεις κάνεις κάτι που όμως δεν έχεις την δυνατότητα να το κάνεις; Ο ορισμός του παράλογου...
-Η λέξη "κερδοσκόπος" σημαίνει αυτόν που δραστηριοποιείται με σκοπό το κέρδος. Δηλαδή άπαντες τους "επιχειρηματίες" εντός του καπιταλισμού...
1) ο κοπρος εργατης που πληρωνεται 1000 ενω παραγει 700 ποση υπεραξια καπηλευεται απο τον καπιταλιστη?
Διαγραφή2) ειπαμε
λαθος ερμηνεια στο Ε-Χ-Ε (γιατι ειναι Ε') και λαθος ερμηνεια στο υ της εξισωσης και λανθασμενη θεωρηση του 99% ως κανονα κατι που απο μαθηματικης αποψης ειναι απαραδεκτο
3)φυσικα
γιαυτο και σου ειπα πως δεν εχεις ιδεα του τι σημαινει η λεξη
π.χ. σκεψου εναν ναυαγο σε ερημο νησι χωρις ξερω γω νερο. του στερει καποιος την ελευθερια να πιει νερο?
δυσκολες ερωτησεις που δεν μπορουν να βρουν απλυτες απαντησεις δυστηχως εξου και η ιδεοληψια των αριστερων
4)α) λαθος
για αλλη μια φορα ταυτιζεις αυτο που συμβαινει συνηθως (99%) ως κανονα για το συστημα (100%) με αποτελεσμα να καταληγεις σε λαθος συμπερασμα οτι δηθεν ο καπιταλισμος ειναι το συστημα με σκοπο το κερδος και οτι η ζημια ειναι δηθεν εκτος καππιταλισμου αρα κριση του ενω στην πραγματικοτητα ο (μη κρατικος) καπιταλισμος ειναι το συτημα της ελευθερης αγορας αρα και κερδος και ζημια.
β)η λεξη κερδοσκοπος δεν ειναι κακη γιατι το κερδος δεν ειναι κακο πραγμα
αντιθετα το κερδος ειναι η κινητριως δυναμη για να μπορει να παει μπροστα η ανθρωποτις και ο λογος που τα σοσιαλιστικα κρατη απετυχαν αφου εκει το κερδος κατευθυνοταν οχι σε αυτους που το παρηγαγαν αλλα στο κομμα
και ο σοσιαλισμος καπιταλιστικο συστημα ειναι αλλωστε